Gästbloggare: Eva Holmquist berättar om sin nya bok “Kedjor känns bara när du rör dig”

Hur allt började

Imorgon kommer min bok Kedjor känns bara när du rör dig ut. Det är min andra bok och den första på eget förlag. Det gör att jag funderar mer på hur allt började än vad jag normalt gör. I vanliga fall så skriver jag på och arbetar med berättelserna för att få dem så bra som möjligt, men jag tänker inte så mycket på hur mycket som hänt sedan jag en gång började berätta mina historier för andra. För det var många år sedan nu (hur många tänker jag inte avslöja… ;-) ).

Jag har alltid älskat att höra historier både dem som berättades för mig och dem som jag sedan kunde läsa. Jag minns inte när jag först lärde mig läsa, men pappa brukade berätta att jag en kväll sa till honom: ”i kväll så vill jag läsa för dig”.

Det var ett bra tag efter att jag lärt mig läsa som jag fortfarande inte kunde skriva så alla berättelser jag hade i huvudet fick mina kompisar höra. Vi brukade sätta oss på en bergsknalle med saft och kakor. Sedan berättade jag om alla fantastiska äventyr vi hade. Det var kanske saften och kakorna som gjorde att de snällt stannade och lyssnade, men för mig var det underbart med världarna, människorna och händelserna som jag målade upp i huvudet och publiken som jag hade att berätta för.

Jag fortsatte att berätta historier även efter att jag lärt mig skriva, men då skrev jag också ner andra berättelser. Det finns många korta böcker i pappkartonger i förrådet. När jag sedan började i mellanstadiet hade vi en fantastisk fröken som uppmuntrade oss att skriva. Vi fick sätta upp våra alster i bokträdet och läste också upp våra berättelser för varandra. Det ökade nog produktiviteten för oss alla. Det är viktigt att det finns andra som uppmuntrar oss när vi skriver.

Det hade kanske fortsatt så med berättelser som hamnade i byrålådan och historier som jag berättade om jag inte en dag hade tråkigt när mina kursdeltagare gjorde en övning och inte behövde någon hjälp. Jag hade dagarna innan haft födelsedagskalas för min son och började skriva ner historien som jag hittat på till kalaset. Det blev ett bilderboksmanus som jag skickade iväg till förlag. Några år efteråt hade min dotter just lärt sig läsa och hade ingenting som hon tyckte var kul att läsa. Det var bara pojkar som byggde lådbilar och löste mysterium med försvunna blåbärspajer. Hon ville läsa om äventyr med hästar. Det slutade med att jag skrev en bok till henne. Hästar på vift kom sedan ut på HLT förlag några år senare. Efter det har jag verkligen satsat på mitt skrivande genom att skriva mycket och lära mig skriva bättre och imorgon kommer Kedjor känns bara när du rör dig ut. Det är en berättelse som jag verkligen älskar och jag hoppas att alla läsare också ska tycka om.

Det har verkligen hänt mycket sedan de där första berättelserna när jag var barn… Hur började din resa?

Eva Holmquist

Ps. Om du är nyfiken på Kedjor känns bara när du rör dig så finns boken att förhandsbeställa i Bokeributiken www.bokeri.se. Fr.o.m. imorgon hittar du den också hos nätbokhandlarna. Du kan också läsa första kapitlet på http://www.provlas.se/kedjor-kanns-bara-nar-du-ror-dig/. Du hittar mig i vanliga fall på min blogg www.ettknytt.blogspot.com

Foto av Jan Schuldt

 

One thought on “Gästbloggare: Eva Holmquist berättar om sin nya bok “Kedjor känns bara när du rör dig”

  1. Pingback: Eva Holmquist. Kedjor känns bara när du rör dig | tanjadianova

Leave a Reply

