En bok om kärlek

Idag vill jag prata om kärlek. Den här fina presentboken passar perfekt till Alla Hjärtans dag. Den fick jag för några år sedan som present just på den dagen av min älskade make.
Denna fint illustrerad bok innehåller brev, citat och dikter om kärlek. Här är några av dem:

Den första kyssen är det som har störst betydelse i varje kärlekshistoria. Den förändrar förhållandet mellan två människor mer genomgripande än till och med den slutliga kapitulationen; för denna kyss bär inom sig den här kapitulationen. Emil Ludwig

Att vara kär innebär att vara komplett galen. Sigmund Freud

Man skall inte vara ensam. Och man skall inte vara många. Man skall vara två. Hjälmar Söderberg

Kärlek är liv. Allt som jag förstår, förstår jag endast för att jag älskar. Allt är, allt existerar, endast på grund av att jag älskar. Allt hålls samman tack vare att jag älskar. Kärleken är Gud, och när jag dör innebär det att jag, denna lilla del av kärleken, återvänder till den ursprungliga och eviga källan. Leo Tolstoj

Grattis alla på Alla Hjärtans Dag!

Redaktion av David Baird. Boken utgiven på Känguru förlag 2005.

Boken finns att köpa här och här .

Leave a Reply

