Från Hjärta till Hjärta

Jag älskar poesi och rysk litteratur och de här böckerna kom direkt till mitt hjärta. Och de har en symbolisk titel “Från Hjärta till Hjärta“.

Poesi- och textsamlingarna “Från Hjärta till Hjärta” blev utgivna 2010 och 2011 av föreningen SKRUV (Sällskapet för kontakter med Ryssland, Ukraina och Vitryssland). Föreningen grundades 2001 och har som syfte att främja kulturell integration mellan Sverige och de postsovjetiska länderna.

I samlingarna ingår dikter och prosaiska verk av flera författare. Det är mycket begåvade människor av olika åldrar, olika yrken, nationaliteter och bakgrund. De alla har kärlek till litteratur och vill uttrycka sina känslor och sina funderingar om livet, omvärlden och medmänniskor. Texterna handlar om kärlek, sorg, glädje, separationer, naturen, husdjur och om olika intressanta möten och händelser. Jag blev mycket berörd av de här dikterna och korta novellerna.

Samma texter är publicerade både på ryska och svenska. Jag läste dem på båda språken. Jag blev mycket imponerad av fina och välgjorda översättningar av alla texter (vissa författare skrev på ryska och vissa på svenska). Det är svårt att översätta dikter, men SKRUVs översättare lyckades med denna uppgift.

För urval av verk och arbete med texterna skapades SKRUVs litterära råd bestående av personer med  professionell erfarenhet. De gjorde sitt bästa och, tycker jag, förtjänar högsta betyg för sitt arbete.

I september 2012 kommer nästa samling från SKRUV “Kärlek över gränserna”.
Böckerna finns att köpa hos Bokeri.se.

2 thoughts on “Från Hjärta till Hjärta

    1. tanjadianova Post author

      Vad roligt att du hittade de här samlingarna! De är vettiga att läsa. Och min bok “En människa föddes i Moskva” handlar om Ryssland (fast jag skrev den på svenska).

      Reply

Leave a Reply

