Pebbles Karlsson Ambrose. Bergstjärnan

Jag har läst mycket science fiction i tonåren och slutade med det – jag vet inte varför. Nu försökte jag återuppleva genren och prova hur det fungerar för mig.

Bergstjärnan av Pebbles Karlsson Ambrose var min semesterläsning på Lanzarote. Jag klarade faktiskt den boken ganska bra och vill läsa flera science fiction-böcker.

En rymdskepp kraschar någonstans vid utkanten av rymdimperiet.  Den enda som överlever är en liten flicka. Hon växer upp i en fosterfamilj utan att veta att hon är arvinge till imperiets härskare.  Olika omständigheter leder henne till att hon en dag plötsligt blir mäktig härskarinna över hela imperiet. Olika intriger, maktkamp och kärleksrelationer mellan de mäktigaste personerna av imperiet tar störst plats i berättelsen. Människor agerar mycket konstigt och brutalt och har mycket konstiga spelregler.

Handlingen i boken är lätt att följa och ibland ganska spännande. Snygga illustrationer av Pär Olofsson. Men det finns några helt onödiga episoder som stör boken.  Många stavfel.

Det som jag reagerade mest på när jag läste boken är enformighet när det gäller namn. Jag kan komma ihåg flera science fiction-böcker där personer kallades för Cassiopea, Aldeboran och Andromeda. Det fanns även en sovjetisk science fiction-film “Moskva-Cassiopea”. Kan man komma på fler originella namn?

Boken är utgiven på PB Ord & Bild.

Leave a Reply

