Eva Holmquist. Kedjor känns bara när du rör dig

Idag skriver jag om Eva Holmquists science fiction-bok Kedjor känns bara när du rör dig. Eva Holmquist har gästbloggat hos mig för några veckor sedan. Då berättade hon Hur allt började.

Berättelsen utspelar sig på ett rymdskepp Diligentia. Skeppet flyger i några hundra år och flera generationer föds och växer upp på det. Det lilla folket på skeppet lever utan att veta att det finns ett annat liv utanför deras skepp. Det lilla samhället styrs av konstiga traditioner och föreskrifter. Men några ungdomar börjar ifrågasätta den gamla samhällsordningen och  förändringar blir oundvikliga. Hur utvecklas samhället på Diligentia?

Berättelsen handlar om traditionernas makt och motvilja till förändringar som finns i alla kulturer. Makthavande personer kämpar för sina ledande positioner utan att det gör dem lyckliga. Och nya generationer kommer med sina förväntningar och ambitioner.

Jag upplevde att berättelsen är mycket trasslig och trög i början. Det var svårt för mig att förstå vem som är vem och var och hur de lever. Boken skulle vinna med en kort inledning som kunde beskriva miljö, traditioner och bruk i det lilla samhället och berätta lite om personerna som bor på skeppet. Någonstans i mitten av boken lärde jag känna karaktärerna och fick en uppfattning om livet på Diligentia. Då blev jag riktig intresserad av handlingen och blev imponerad av de djupa tankar som berörs i berättelsen.

Kedjor känns bara när du rör dig är den första delen i en planerad serie om rymdskeppet Diligentia. Jag ska gärna läsa de kommande böckerna om samhällsutvecklingen på skeppet (när jag lärde känna karaktärerna i boken blir det riktigt spännande).

Boken är utgiven på Ordspira Förlag 2012 och innehåller 224 sidor.

Eva Holmquists blogg

Eva är medlem i föreningen Egenutgivarna.

Boken finns att köpa här och här.

One thought on “Eva Holmquist. Kedjor känns bara när du rör dig

Leave a Reply

