Gästbloggare: Johan Dahlberg berättar om Skrivguiden


Skriv för att du tycker att det är kul

Vi är många som skriver som hobby, men få som är utgivna författare. Och det gör inte ett dugg! Personligen skriver jag för att det är kul, skönt och givande. För att jag alltid har tyckt om att skriva små berättelser och låta fantasin flöda. När vi skriver en novell, dikt, roman – vad som helst – har vi helt fria händer och kan skapa precis vad vi vill! Det är den tanken som fascinerar och lockar mig.
Men är det verkligen så i praktiken? Är vi verkligen fria? Det finns skrivregler, stilbegrepp, genrer, mallar att följa och – om man vill skoja till det lite – bryta. De bästa texterna är nyskapande och banbrytande antingen i sitt skrivsätt eller till sitt innehåll. Men de följer ändå alla en hel del “regler”.
Och det är bra! För dessa har uppstått av en anledning, och egentligen skulle jag snarare kalla dem riktlinjer än regler. Det finns en anledning till att höjden av spänning ska ske framåt slutet, när historien knyts samman, och följas av ett kort avslut där karaktärernas livshistoria faller på plats. Det finns en anledning till att vi ska följa regler om stavning och grammatik. Det är så läsaren vill ha det och får mest ut av våra texter.
Det jag vill poängtera och uppmuntra är att du som författare eller hobbyskribent ska skriva fritt och släppa loss, men samtidigt dra nytta av de riktlinjer som finns. Planera ditt skrivande. På min hemsida Skrivguiden har jag skrivit och samlat en lång rad artiklar som kan ta ditt skrivande ännu längre. Dels förklaringar av en del “regler” för den som gillar sådant, dels en inspirationsguide med övningar som du kan använda när du har kört fast.
Och ska jag lämna dig med ett råd så är det detta: skriv ofta och skriv mycket! Innehållet är viktigare än presentationen.

Leave a Reply

